5.5.10

Wahai Kambing, Jangan Pergi Jauh2



Wahai kambing, jangan pergi jauh!

Bahaya, kamu tak takut ke dimakan serigala? Kalau kamu dekat2 je, comfirm kamu selamat. Serigala tidak akan berani nak makan kamu. Tapi, kalau kamu jauh sedikitpun, pasti kamu kena makan. Padan muka!

Serigala memang tal pernah lalai daripada memerhatikan kamu. Kalau ada peluang je, memang dia terus bertindak.



Tapi, kambing pandai ke membaca? Mereka tak pernah pun ke sekolah. Artikel ni bukan untuk kambing, tetapi untuk kita yang seumpama kambing dengan pengembala.

Ya, kita memang umpama kambing dengan pengembala. Kalau kita lalai sedikit je, kita akan terus dibaham serigala, digoda oleh syaitan2 yang sentiasa mengintai kita, dihanyutkan dengan hiburan duniawi. Semuanya angkara kita jauh dari 'pengembala' kita.

Bagaimana mahu sentiasa dekat dengan Allah, pengembala + penjaga + Rabb kita? Pastinya dengan ikatan hati, dengan ketaqwaan kita. Kalau kita lalai dan jauh daripada Allah, pastilah Allah tidak menjaga kita lantas kita semakin menghampiri lembah kebinasaan.



Sentiasalah dekat dengan pengembala kita, jadilah seekor kambing yang taat, yang tidak berkeliaran jauh kerana tamakkan rumput yang panjang.

Tapi,
jangan tak mandi pula ye (n_n). Nanti berbau....

2 comments:

Ummu Hurairah said...

ohoho..ingatkn mmg ade kambing terlps kat ganu..:D he3..tajuk menarik..

Ukhar said...

Yup, tajuk mesti bombastik...hehe